
Nu officieel: Grotere lengte voor LZV’s met aero-cabine
Officieel tot 50 cm langer
Het is in maart door ons aangekondigd, maar het wachten was nog op de formele invoering. LZV's met een aerodynamische cabine mogen vanaf 13 mei officieel tot 50 cm langer zijn. Nieuwe jaarontheffingen worden uitgegeven volgens aangepaste regels, terwijl bestaande ontheffingen blijven gelden onder deze nieuwe regels.

Beleidsregel LZV's
In de nieuwe Beleidsregel is vastgelegd dat LZV’s met een, volgens de EU-wetgeving, goedgekeurde verlengde cabine maximaal 50 cm langer mogen zijn dan reguliere LZV’s (25,25m). Wel moeten ze aan de bestaande LZV-bestreken baan eisen voldoen.
Goed voor milieu en verkeersveiligheid
TLN, DAF en andere organisaties hebben lang gelobbyd voor het toestaan van een grotere lengte voor LZV's met verlengde cabines. Dit is een positieve ontwikkeling voor vervoerders die in deze voertuigen hebben geïnvesteerd, alsook voor het milieu en de verkeersveiligheid. LZV's met aero-cabines zijn zuiniger en stoten minder CO2 uit dankzij hun verbeterde stroomlijn. Bovendien bieden ze een beter zicht voor de bestuurder, wat de verkeersveiligheid bevordert.
De volgende stap is om ervoor te zorgen dat LZV's met verlengde cabines en grotere lengte ook internationaal kunnen opereren. Terwijl reguliere combinaties (16,5m en 18,75m) Europees geregeld zijn, vereisen LZV's nationale wetgeving voor grensoverschrijdend gebruik, wat nog niet in landen als Duitsland en België is vastgesteld.
Vervoer van dieren en lege tankcontainers
De nieuwe Beleidsregel voor LZV's heeft enkele andere artikelen gewijzigd, waaronder de laadlengte en de definitie voor het vervoer van dieren en lege tankcontainers. Deze aanpassingen brengen geen inhoudelijke verandering ten opzichte van de vorige regeling met zich mee.