
Tatra
TATRA Phoenix voor extreem terrein
Zoek je een truck voor extra uitdagend terreinwerk? Ook dan zit je goed bij ESA! De nieuwe generatie Tatra Phoenix beschikt over een volledig nieuwe, moderne cabine met een uitstekende ergonomie voor de bestuurder, veiligheid en comfort, een uitstekende aerodynamica en verbeterde motoren die optimaal zijn afgestemd op geoptimaliseerde transmissies.
De nieuwe Tatra Phoenix betreft een moderne DAF XDC-cabine en is zowel in een korte (dag)uitvoering als in een verlengde (slaap)uitvoering leverbaar, maar ook in een slaapuitvoering met een verhoogd dak met één of twee slaapplaatsen.

Jurjen Ypma

Jaap de Wit

Thijs Noorman

Eeuwe Boonstra

Wim van Nispen

Hoog laadvermogen
Het beproefde en unieke chassisconcept van Tatra, dat al meer dan een decennium wordt toegepast, heeft zijn waarde bewezen onder de meest veeleisende omstandigheden. Het behoudt het ongeëvenaarde concept van een chassis met een middenbuis en exclusieve luchtvering op alle assen.
Specifiek voor de 8x8 modellen, aangepast aan de Nederlandse specificaties, biedt Tatra een indrukwekkend laadvermogen van bijna 29 ton in combinatie met een achterover-zandkipper. Deze prestatie illustreert de unieke kracht van Tatra in het bereiken van een ongeëvenaarde verhouding tussen eigen gewicht en laadvermogen.
Vele configuraties en toepassingen
De Tatra Phoenix is leverbaar in vele configuraties: van een 4x4 tot een 10x10, waarbij ook de optimale, typisch Nederlandse as-opstellingen leverbaar zijn. Dankzij de meesturende, aangedreven achteras in de zogenaamde Wide Spread-opstelling is een aslast van 11,5 ton mogelijk op alle assen. Dit resulteert in een wettelijk GVW van 46 ton voor de 8x8 versie.

Innovatie in veiligheid en technologie
De nieuwste generatie Tatra Phoenix tilt veiligheid en rijcomfort naar een hoger niveau dankzij een reeks innovatieve elektronische en assistentiesystemen. Zo is de Tatra Phoenix uitgerust met onder andere automatische ruitenwisserbediening, automatische verlichting en het slimme Corner View-systeem, dat dode hoeken aan zowel bestuurders- als passagierszijde elimineert. Dit vergroot de veiligheid aanzienlijk, zowel op de weg als in stedelijke of drukke omgevingen.
Daarnaast is er het geavanceerde obstakeldetectiesysteem en het optionele Digital Vision-systeem: een innovatief camerasysteem dat de traditionele zijspiegels vervangt. Ook standaard of optioneel aanwezig zijn het Lane Departure Warning System (LDWS) en het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), waarmee je real-time inzicht hebt in de bandenspanning en -temperatuur van alle wielen voor extra veiligheid en grip op elke kilometer.
Onder de motorkap vind je de nieuwste Paccar MX-11 en MX-13-motoren (300 t/m 390 kW) met geavanceerde technologie voor topprestaties en brandstofefficiëntie. Standaard uitgerust met ZF TraXon automatische transmissie, optioneel met Allison volautomaat en extra Tatra-tussenbakken voor optimale tractie en veelzijdigheid.

Luxe interieur
Binnenin profiteert de chauffeur van een digitaal dashboard, intuïtieve bediening en comfortabele luchtgeveerde stoelen. De nieuwe Tatra Phoenix combineert een compleet vernieuwd interieur met een luxueus dashboard, meer binnenruimte en een uitzonderlijk goed zicht rondom. Of je nu kiest voor een dagcabine, een verlengde slaapcabine of een verhoogde versie met slaapplaatsen: je geniet altijd van maximaal comfort en gebruiksgemak.
Vertrouwd door vakmensen
Wij hebben voorgaande jaren een eigen Tatra Phoenix 8x8 demo ingezet bij verschillende klanten in het grondverzet en zandtransport. Tientallen chauffeurs bestuurden de Tatra tijdens de meest uiteenlopende praktijkomstandigheden. Daarbij maakte de truck diepe indruk en dat was nog wel een ouder model vergeleken met de legendarische nieuwe generatie Tatra!
Een van de ervaren kipperchauffeurs die de Tatra testte, is Klaas van Zwol van Van der Wiel Transport. Klaas heeft een werktuigbouwkundige achtergrond en staat bekend om zijn uitgebreide kennis van techniek. Hij is een van de meest ervaren en kritische chauffeurs als het gaat om rijden in zandbanen met diepe sporen. Klaas was bijzonder onder de indruk van de rijkwaliteiten en de stabiliteit van de truck, ook tijdens het kippen. Als we Klaas vragen om de Tatra Phoenix 8x8 samen te vatten, noemt hij de wagen in één woord “Monstertruck”.
Als de auto achter wat scheef staat, dan blijft het centrale chassis toch recht, omdat er geen torsie ontstaat. Daardoor blijft de kiepcilinder ook in een rechte lijn. Dat voorkomt slijtage én zorgt ervoor dat de laadbak veel minder schuin staat als hij omhooggaat. Ik was eerst sceptisch over de enkele montagebanden rondom, maar ik heb er geen negatieve gevolgen van ondervonden op het terrein. Voor wie dat beslist wil, behoort dubbele montage op as drie ook tot de mogelijkheden, heb ik me laten vertellen, maar voor mij hoeft dat niet.
Subsidie - Samenwerking in de Logistieke Keten (SiLK)
Ondernemers in de transport- en logistieke sector krijgen vanaf 4 november 2025 de kans om te profiteren van een nieuwe subsidie. De subsidieregeling...
Meer informatie over Subsidie - Samenwerking in de Logistieke Keten (SiLK)Nieuwe ESA Demo DAF truck - Modeljaar 2025
Met trots presenteren wij deze indrukwekkende demo DAF XG truck model 2025: een VECTO Klasse 3 Efficiency Champion. Deze demo truck combineert baanbrekende...
Meer informatie over Nieuwe ESA Demo DAF truck - Modeljaar 202525 jaar ESA: Gefeliciteerd Wout!
Onze Wout Visscher, deel van het ESA interieur. 25 dienstjaren, een prestatie om trots op te zijn! Vanmorgen is Wout door de collega’s van ESA Drachten thuis...
Meer informatie over 25 jaar ESA: Gefeliciteerd Wout!