
Onze historie
-
1922
Café 'De Koppel Paarden'
Klaas Michiel Elema kocht in 1922 het café ‘De Koppel Paarden’. Hij was in dat jaar verloofd met Trijntje Stollenga en trouwde met haar op 28 april 1922 in Slochteren. Zoals gebruikelijk in die jaren, hoorde er bij het café een doorrit. Deze werd gebruikt als stalling voor de twee bussen van het autobusbedrijf H. Winius & zn. uit Groningen, maar Winius wilde zijn onderneming verkopen. In 1927 kochten Klaas Michiel Elema en Martinus Stollenga, de broer van Trijntje, het autobusbedrijf daarom van H. Winius over.
-
1927
ESA wordt opgericht in Marum als autobusbedrijf
In 1927 startten de zwagers Klaas Michiel Elema en Martinus Stollenga in Marum-West een autobusbedrijf. De eerste busdienst was de busdienst van Marum naar Buitenpost. De auto in het midden, een Renault uit 1925, werd gebruikt bij de startactiviteiten van wat later ‘E.S.A. Trans-Continental’ zou worden. Links ziet u de oude Ford-bus en rechts een Chevrolet-vrachtauto. Die laatste werd gebruikt door het fouragebedrijf van de familie Elema om veevoer mee te vervoeren.
-
1930
Start nieuwe busdienst tussen Heerenveen en Groningen
Het ging niet goed met ESA. Klaas Michiel en Martinus pakten de kaart erbij en besloten een busdienst tussen Heerenveen en Groningen te starten. Op 10 november 1930 begon de nieuwe busdienst te rijden. De lijndienst was een succes, waardoor al snel de dienstregelingen en het materieel werden uitgebreid en er nieuwe chauffeurs werden aangenomen.
-
1933
Dagtochten en reizen
De beginjaren waren moeilijk, dus Klaas Michiel en Martinus zochten naar andere inkomsten. Ze begonnen met dagtochten naar jaarmarkten in de buurt, die al snel zo vaak geboekt werden dat er in 1933 een busdienst naar de Jaarbeurs in Utrecht werd opgericht. In 1936 begon ESA met volledig verzorgde reizen naar het buitenland.
-
1940 - 1945
ESA tijdens de oorlog
De oorlog bracht moeilijke tijden voor ESA. Door de brandstofschaarste werden bussen voorzien van gasgeneratoren. Er werd vaak materiaal geroofd en leden van het personeel werden opgepakt om ergens anders aan het werk te gaan. Daardoor was er na 1944 helemaal geen vervoer meer mogelijk. Het bedrijf stond er na drie jaar oorlog financieel slecht voor en de directie wilde het bedrijf verkopen. Dat gebeurde uiteindelijk niet door Diederik van der Ploeg, die zichzelf inkocht voor fl. 75.000,-.
-
1945 - 1949
Na de oorlog en het overlijden van Martinus Stollenga
Na de oorlog was het belangrijkste doel om het materiaal weer op orde te krijgen. ESA had het geluk dat één bus ongeschonden door de oorlog was gekomen. Maar om voldoende bussen beschikbaar te stellen, moesten andere voertuigen op een creatieve manier worden omgebouwd. Het bleef lang moeilijk om aan onderdelen en materialen voor de bussen te komen. Het hele land werd afgestroopt, op zoek naar tweedehands onderdelen. Tijdens een van deze tochten kwam directielid Martinus Stollenga om het leven. Hij reed samen met zijn chauffeur Steenbergen naar Soest, maar door de laagstaande winterzon zagen ze een trein bij een onbeveiligde overgang niet aankomen. De 26-jarige Roel Elema, zoon van Klaas Michiel, werd opgenomen in de directie.
-
1953 - 1958
Officieel dealer DAF en het afscheid van Diederik van der Ploeg
Vanaf 1953 is ESA officieel dealer van DAF. Het bedrijf verkocht eerst alleen DAF-vrachtwagens, maar begon vanaf 1959 met de verkoop van DAF-personenauto's. In 1958 trok Diederik van der Ploeg zich terug uit de directie. Sinds zijn komst in 1943 was het bedrijf flink gegroeid. Zijn eerdere investering in ESA van fl. 75.000 bracht hem fl. 500.000,- op.
-
1962
Uitbreiding naar Groningen
In 1962 bouwt ESA een nieuwe vestiging aan de Admiraal de Ruyterlaan in Groningen. In deze garage werden lijnbussen onderhouden en DAF-auto's verkocht. De verkoop van personenauto's verliep niet zo goed. Daarom werd besloten om alleen verder te gaan met de verkoop van vrachtwagens. Het pand werd in 1979 verkocht.
-
1967
Klaas Michiel Elema trok zich terug
In 1967 neemt Klaas Michiel Elema afscheid van ESA. De medeoprichter was toen 70 jaar. De oudste zoon Roelf Elema kreeg de leiding over het streekvervoer, zijn jongere broer Ekke Elema nam de leiding over de garagebedrijven.
-
1981
Verhuizing Groningen en uitbreiding naar Drachten
De vestiging aan de Admiraal de Ruyterlaan werd steeds slechter bereikbaar. ESA besloot een nieuwe vestiging te bouwen aan de Bornholmstraat in Groningen. Daarnaast greep de directie de kans om in Drachten een extra vestiging te openen.
-
1983
Uitbreiding naar Winschoten en Delfzijl
Na het faillissement van de DAM nam ESA de vestigingen in Winschoten en Delfzijl over. Met deze nieuwe vestigingen erbij beschikt ESA in totaal over vijf vestigingen. Het bedrijf behoort daarmee tot een van de grootste DAF-dealers.
-
1989
Ekke Elema en Reinier van Nispen
In 1989 neemt Ekke Elema afscheid van ESA. Omdat zijn zoon Klaas nog te jong was om het bedrijf te leiden, ging Ekke op zoek naar een ervaren directeur ter overbrugging. Reinier van Nispen werd de nieuwe algemeen directeur bij ESA.
-
2001
Dealerschap Fiat Professional bedrijfswagens
In 2001 werd ESA Fiat Professional-dealer. Dankzij het uitgebreide assortiment van bestelwagens, pick-ups en busjes voor personenvervoer van Fiat Professional voorziet ESA in de meest uiteenlopende mobiliteitsvragen en transportbehoeften.
-
2004
Uitbreiding Veendam en nieuwe directie
ESA breidt uit naar Veendam in 2004. Deze locatie wordt later verder uitgebreid met een Fiat Professional-showroom. Op 1 maart 2005 opende Autobedrijven ESA Veendam haar deuren. De vestiging is volledig gericht op reparatie en onderhoud aan bedrijfswagens en getrokken materieel.
In 2004 neemt Reinier van Nispen afscheid van ESA om plaats te maken voor de nieuwe generatie. Zijn zoon, Wim van Nispen wordt samen met Klaas Elema directeur en eigenaar van ESA. -
2006
Actief in Polen
In 2006 besluit de directie van ESA op zoek te gaan naar nieuwe markten waar ESA zich verder kan ontwikkelen. Het keuze valt op Polen. Om alles in goede banen te leiden, vertrekt een van de directieleden - Klaas Elema - met zijn gezin naar Polen.
-
2011
Opening vestiging Denemarken
ESA breidt na het succes in Polen uit naar Denemarken. De eerste vestiging wordt geopend in Kolding, gelegen in de zogenaamde 'gouden driehoek' van Denemarken. In 2014 is de vestiging in Padborg gebruiksklaar.
-
2012
Sluiting vestiging Winschoten
Onze vestiging Winschoten sloot dit jaar haar deuren toen de recessie mede parten speelde.
-
2014
Sluiting vestiging Delfzijl en de samenwerking met BSF
Onze vestiging Delfzijl sloot helaas haar deuren en ESA is dit jaar sales-dealer in samenwerking met BSF voor West- en Noord-Friesland geworden.
-
2021
Opening vestiging Heerenveen
ESA was dit jaar een ultramoderne vestiging rijker geworden. ESA Heerenveen betreft een compleet nieuw state-of-the-art pand van maar liefst 2.500 vierkante meter met wel vijf volledig ingerichte werkstraten. Het team is, onder leiding van bedrijfsleider Jurjen Ypma (sinds 2023 commercieel directeur), opgeleid om te werken met de nieuwe TRP Service Plus-formule voor het stellen van goede diagnoses met geavanceerde apparatuur voor alle merken en de benodigde werkplaatsonderdelen. Ook mag deze vestiging zich gelukkig prijzen als eerste officiële Hyzon Trucks-dealer ter wereld!
-
2022
Eerste ESA’s ROAD SHOW
De ESA's ROAD SHOW op 23 april 2022 was een groot succes waar we trots op zijn! De demo-ritten waren razend populair, de XG-demo in de werkplaats zat altijd vol, bezoekers genoten van de klantauto’s en de kinderen hadden volop plezier met de simulator en het springkussen. Ook de media besteedden veel aandacht aan dit spektakel!
-
2023
Stop Fiat Professional-dealschap > Start Eurorepar Car Service
Onze jarenlange ervaring met Fiat Professional hebben we per 1 juni 2023 onder de naam EUROREPAR Car Service voortgezet voor het onderhoud van campers en lichte bedrijfswagens (LCV).
-
2023
ESA's ROAD SHOW 2.0
Op zaterdag 7 oktober vond de succesvolle 2.0-versie van de ESA ROAD SHOW plaats bij ESA Groningen. De opkomst overtrof alle verwachtingen en de reacties waren uiterst positief! Ondanks extra demo's waren de ritten volledig volgeboekt. Bezoekers genoten van de ESA 70 Year Edition, oldtimers en klantbolides, terwijl ook de kinderen zich prima vermaakten. Een onvergetelijke viering van 70 jaar DAF dealer-historie!
-
2024
PACCAR Financial Award 2024
ESA Trucks Nederland heeft de PACCAR Financial Award 2024 gewonnen tijdens de dealermeeting! ESA heeft de doelstellingen ruimschoots overtroffen.
-
2024
GOLD Award - International Dealer of the Year
ESA Denemarken ontving de Gold Award voor uitmuntende prestaties, terwijl ESA Polen de titel 'beste presterende aftersales- en servicedealer' won tijdens de DAF International Dealer Meeting in Malaga (Spanje).
-
2025
DAF NWE Paccar Parts Award
Tijdens de dealermeeting ontvingen we opnieuw een prachtige erkenning: de prestigieuze DAF NWE Paccar Parts Award 2025! Een mijlpaal die niet alleen ESA’s succes benadrukt, maar ook de toewijding en inzet van ons hele team bevestigt.
Een fantastische prestatie die onze groei, innovatie en passie kracht bijzet!