Spring naar inhoud

Nieuwe Generatie DAF XD

DAF XD: Een begrip in de distributie

De Nieuwe Generatie DAF XD serie slaat een verfrissend nieuwe weg in binnen het distributiesegment, waarbij de vertrouwde genen van de toonaangevende DAF XF, XG en XG+ terugkomen. De XD is zelfs bekroond tot 'International Truck of the Year 2023', 'Efficiency Champion' én nu ook 'Truck of the Year 2025'! 

Veiligheid, efficiëntie en comfort staan centraal. De truck biedt uitstekend direct zicht, een lage instap met twee treden en een ergonomische zitpositie met uitgebreide verstelmogelijkheden. Er kan bij de XD worden gekozen voor een aerodynamische dagcabine, slaapcabine of hoge slaapcabine en 4x2 of 6x2 as configuraties, zowel trekker als bakwagen. 

Kenmerken DAF XD Transport Efficiency – Powering your Success!

  • Specifieke uitrusting voor hoogste brandstofefficiency

  • Nieuwe motorsoftware

  • CO2 klasse 3 met Maut-voordeel >1,6 ct/km

  • Voorbereid voor toepassing HVO

  • Standaard met nieuwste ADAS-systemen

DAF XD - model 2025

Aerodynamisch ten top

De voorkant van de XD heeft een ontwerp die 160 mm langer is dan de XF van modeljaar 2017; een perfecte aerodynamische voorste hoek, afgerond dak en minimale impact van verstoringen in de luchtstroom onder het voertuig. Tapse cabinezijwanden zorgen ervoor dat de lucht aan het voertuig blijft 'kleven' en dat zorgt voor optimale aerodynamica. De XD is de eerste met een aan de zijkanten gebogen voorruit, een voor aerodynamica geoptimaliseerde A-stijl en ruitenwisserkappen.

Cabinelengte

203-236 cm

stahoogte

203-208 cm

Cabinebreedte

255 cm

DAF XD FAW - model 2025

Geweldige rijeigenschappen

De Nieuwe Generatie DAF XD heeft vernieuwde eigenschappen, zoals de geautomatiseerde wegrijversnelling en 'urge to move', waarbij het rempedaal wordt gebruikt om de truck in beweging te zetten. De functie Rock-Free helpt een vastgereden voertuig los te rijden door het gaspedaal voorzichtig in te trappen. Bovenstaande functies maken een handgeschakelde versnellingsbak volledig overbodig.

Daarnaast maakt de langere cabine gebruik van een nieuw ontwerp van het chassis aan de voorzijde met hoge torsiestijfheid wat mede zorgt voor een ultiem chauffeurscomfort. De XD heeft ook een volledig vernieuwde cabinevering en nieuwe stabilisatorbussen voor de cabine. Dit alles helpt trillingen in de aandrijflijn, de stoelen en de stuurinrichting te verminderen en het comfort nog meer te verhogen. Het ontwerp van de achterasophanging zorgt voor superieur rijgedrag.

De XD is leverbaar met de 10,8-liter PACCAR MX-11 motor, die vermogens van 220 kW/300 pk tot 330 kW/450 pk levert. Nieuw is de PX-7 motor die leverbaar is als 4x2 bakwagen met dag cabine. En als je op zoek bent naar een stille, emissievrije truck voor gebruik in de stad, dan ben je blij met de XD Electric-uitvoering.

DAF interieur - model 2025

Chauffeurscomfort

DAF heeft naar werkelijk elk aspect gekeken om voor optimaal comfort te zorgen; perfecte toegankelijkheid, riante binnenruimte en een luxueuze werk- en leefomgeving. Chauffeurs die veel adressen hebben, moeten veel in en uitstappen en daarvoor heeft DAF bedacht de XD te voorzien van twee treden. Daarnaast draait het portier ver open en heeft logisch geplaatste handrails aan de A- en B-stijl.

Voor optimale toegankelijkheid kan het stuurwiel in een handomdraai in een rechte parkeerstand worden vastgezet. En niet te vergeten: binnen waant de chauffeur zich in een praktisch doch luxe en comfortabel interieur. Het interieur, de stoelen, de bedden, de aandrijflijn en de ophanging zorgen voor een perfecte omgeving om te rijden, te werken, de dagelijkse administratie te doen en te rusten. 

Dit alles met: 

  • Een uniek verstelbereik van de chauffeursstoel met 1.190 mm in de lengte en 413 mm in de hoogte, wat veel ruimer is dan wat gebruikelijk is in dit segment. En het stuurwiel kan in een hoek van maar liefst 6° tot 55° worden versteld;
  • Uitschuifbare dashboardtafel om een maaltijd op te nuttigen of de administratie te doen;
  • Draadloos opladen op een speciaal vak waar de mobiele telefoon in gelegd kan worden. Het kan tevens bedraad met 3 USB-aansluitinge;
  • Fantastische LED-interieurverlichting;
  • Het middelste gedeelte van het dashboard bevat grote opbergruimten, zowel boven als onder, waar zich een open compartiment met twee geïntegreerde bekerhouders voor mokken en drinkflessen bevindt.
DAF XD kerb view trottoirzichtruit

Optimaal zicht

Omdat chauffeurs met dit type truck veelal in stedelijke en drukbevolkte gebieden rijden, is de XD-cabine zo ontworpen dat men meer zicht heeft in het verkeer. Het gaat hier om zowel direct als indirect zicht.

Wat houdt dit precies in?

Direct zicht

Direct zicht door een grote voorruit en grote zijruiten met zeer lage raamlijnen. Zo ook de lage cabinepositie (17 cm lager dan bij de Nieuwe XF) en het nieuwe Vision Dashboard. Als optie is aan de bijrijderszijde een Kerb View Window leverbaar, dat in combinatie met de opklapbare bijrijdersstoel, een onbelemmerd zicht biedt op voetgangers en fietsers naast de truck. 

Indirect zicht 

Indirect zicht door het DAF Digital Camera System en de DAF Corner View. De DAF City Turn Assist waarschuwt de chauffeur met zichtbare en hoorbare signalen wanneer andere weggebruikers zich in de dode hoek aan bijrijderszijde bevinden.

DAF XD range rood
DAF XF Kipper - model 2025

4-assige XD en XF met single drive

De XD en XF zijn nu ook uitgebreid met een volledige serie 4-assige varianten met enkele aandrijving voor on-road inzet. Deze chassisuitvoeringen, met gestuurde voorloopas en/of (niet-)gestuurde naloopassen, zijn ideaal voor toepassingen zoals transport van zware containers, rioolreiniging en de inzameling van groot, zwaar afval.

Nieuwe Generatie DAF XDC en XFC

Voor speciale (bouw)toepassingen en de zwaarste werkzaamheden onder ruwe omstandigheden zijn er binnen de NGD XD serie de DAF XDC en XFC ontworpen met een enkele en dubbele aandrijving. De Nieuwe Generatie XDC en XFC hebben een grote bodemvrijheid tot 40 centimeter en een oploophoek van 25 graden, waardoor ze ideaal zijn voor toepassingen waarbij regelmatig off-road moet worden gereden.  Zowel XDC als de XFC zijn leverbaar als 8x4, 6x4 en nu ook 4x2.

DAF XF Betonmixer - model 2025

Betonmixer en kipper

Zowel de XDC als de XFC zijn speciaal ontworpen voor off-road- en bouwtoepassingen en hebben een laag eigengewicht, een 3-delige robuuste stalen bumper, radiateurbescherming, geïntegreerde mistlampen en een grotere bodemvrijheid. Dit resulteert in een hoog laadvermogen en maximale inzetbaarheid. Bovendien zorgen geoptimaliseerde aandrijflijnen voor de soepelste rijervaring, zelfs op zwaar terrein met superieure tractie!  

Deze DAF leent zich tevens uitstekend voor kippersystemen en is ontworpen voor de zwaarste taken op elk terrein. De TraXon geautomatiseerde transmissie is leverbaar met speciale software-instellingen voor een uitstekend rijgedrag.

XD Extra Robust en XF Extra Robust

Nieuw zijn de XD Extra Robust en XF Extra Robust die de robuuste cabines van de XDC en XFC combineren met een on-road chassis. Dit is de perfecte oplossing voor ondernemingen in bijvoorbeeld de bouw en de gemeentelijke sector die behoefte hebben aan de laagste schadegevoeligheid, maar geen volledige off-roadmogelijkheden nodig hebben. De robuuste uitvoering met zijn opvallende, hoog gemonteerde bumper wordt altijd gecombineerd met een fraai geïntegreerde onderrijbeveiliging aan de voorzijde en is beschikbaar op alle XD en XF bakwagens en trekkers.

Hydraulische PXP voorwielaandrijving

DAF biedt tevens een optionele hydraulische voorwielaandrijving aan voor de 4x2 trekker uitvoeringen van de XD, XDC, XF en XFC. Dit robuuste en onderhoudsvriendelijke PXP-systeem is handig bij toepassingen waar extra tractie bij komt kijken en kan worden geactiveerd via een schakelaar op het dashboard. 

Asconfiguratie tekeningen en cabinevarianten

Ontdek alles over de Nieuwe Generatie DAF

Informatie en / of proefrit

Alle velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.