Spring naar inhoud

Grotere lengte voor LZV met aerodynamische cabine

Extra lengte van 50 cm

Binnenkort zullen vrachtwagens met aerodynamische cabines die langer en/of zwaarder zijn dan de standaard Lange en Zware Vrachtwagens (LZV's), een extra lengte van 50 cm mogen hebben. Na een uitgebreide lobby van de transportsector hebben RDW, de politie en Prorail ingestemd met deze wijziging. Zodra de wegbeheerders hun goedkeuring verlenen, zullen de nieuwe voorschriften van kracht worden.

 Grotere lengte voor LZV met aerodynamische cabine - foto TLN

Reductie CO2-uitstoot

Vanaf eind 2020 heeft de EU-wetgeving voor afmetingen en gewichten van wegvoertuigen vrachtwagenfabrikanten meer speelruimte geboden om aerodynamisch gevormde cabines te ontwikkelen. Een verbeterde aerodynamica resulteert in een lager brandstofverbruik en bijgevolg minder CO2-uitstoot. Bovendien biedt een dergelijke cabine een beter zicht voor de bestuurder, wat de verkeersveiligheid ten goede komt, en biedt het meer ruimte en comfort. DAF was eind 2021 het eerste merk dat vrachtwagens met een aerodynamische cabine op de markt bracht, en sindsdien volgen steeds meer fabrikanten met vergelijkbare aerodynamische en verlengde cabines.

Beleidsregel LZV

Het verlengen van de cabine voor gebruik in reguliere vrachtwagencombinaties vormt geen probleem. In EU-verband is vastgesteld dat de lengte van deze combinaties langer mag zijn dan die van combinaties met een standaard cabine. In Nederland rijden momenteel bijna 3.000 LZV's. Veel vervoerders die beschikken over nieuwe vrachtwagencabines willen deze voertuigen ook inzetten als LZV's. Echter, dit is vaak in strijd met de wettelijk toegestane lengte van 25,25 meter, waar de EU-wetgeving geen regels voor heeft opgesteld. Het is aan de individuele landen om hier invulling aan te geven. In Nederland vereist dit een aanpassing van de Beleidsregel voor LZV's. 

TLN heeft, samen met DAF en andere brancheorganisaties, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de RDW aangespoord om deze regeling aan te passen. De afspraak was om dit toe te staan, met de voorwaarde dat de LZV's met een grotere lengte binnen de bestaande LZV-draaicirkel blijven en dat ze veilig de voor LZV's vrijgegeven spoorwegovergangen op het LZV-wegennetwerk kunnen oversteken. Dit laatste punt was een essentiële eis van spoorbeheerder ProRail.

Instemming door succesvolle testen

TLN en DAF hebben samen testen uitgevoerd op de RDW-testbaan in Lelystad. Hierbij is een LZV met een totale lengte van 25,75 meter (50 cm extra) getest, die beide tests succesvol heeft doorstaan. Na deze tests hebben RDW, politie en ProRail ingestemd met een wijziging van de Beleidsregel. Deze wijziging bepaalt dat LZV's met een goedgekeurde verlengde cabine volgens EU-wetgeving maximaal 50 cm langer mogen zijn dan reguliere LZV's (25,25 meter), mits ze voldoen aan de bestaande LZV-eisen. Het wijzigingsvoorstel moet nog formeel worden goedgekeurd door het landelijke Centrale Overleg Ontheffingverlening (OCOV), waar alle betrokken organisaties en wegbeheerders bij zijn betrokken. Na goedkeuring kan de nieuwe beleidsregel snel worden gepubliceerd en officieel in werking treden.