Spring naar inhoud

Subsidieregeling - Waterstof in Mobiliteit (SWIM)

Nieuwe subsidieronde voor waterstof in transport

Vanaf 1 april kunnen ondernemers in de transportsector gebruikmaken van de subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM) voor het jaar 2025. Deze regeling is bedoeld voor samenwerkingen tussen vervoerders van goederen en exploitanten van waterstoftankstations. 

Gezamenlijk kunnen zij financiële ondersteuning aanvragen voor zowel de aanschaf of ombouw van waterstofvoertuigen als de aanleg van tankinfrastructuur.

Hoge subsidiepercentages

Voor voertuigen op waterstof wordt tot 80% van het kostenverschil ten opzichte van dieselvoertuigen vergoed. Voor investeringen in waterstoftankinstallaties is maximaal 40% van de subsidiabele kosten beschikbaar. 

Aanvraag mogelijk tot 18 juni

In totaal is er 40 miljoen euro beschikbaar gesteld voor deze ronde. Per projectaanvraag kan maximaal 5 miljoen euro worden toegekend voor voertuigen en tot 2 miljoen euro voor tankstations. De subsidieregeling blijft open tot en met 18 juni van dit jaar.

  • Subsidiebedragen per voertuig
    VoertuigSubsidiebedrag
    licht voertuig van categorie N1

    € 60.000

    zwaar voertuig van categorie N2 met brandstofcel

    € 150.000

    zwaar voertuig van categorie N2 met waterstofverbrandingsmotor

    € 50.000

    zwaar voertuig van categorie N3 met brandstofcel dat minder weegt dan 30.000 kg

    € 220.000

    zwaar voertuig van categorie N3 met brandstofcel dat tenminste 30.000 kg weegt

    € 300.000

    zwaar voertuig van categorie N3 met waterstofverbrandingsmotor dat minder weegt dan 30.000 kg

    € 70.000

    zwaar voertuig van categorie N3 met waterstofverbrandingsmotor dat tenminste 30.000 kg weegt   

    € 100.000

    licht voertuig van categorie M1

    € 100.000

    licht voertuig van categorie M2

    € 150.000

    zwaar voertuig van categorie M3 met brandstofcel

    € 300.000

    zwaar voertuig van categorie M3 met waterstofverbrandingsmotor

    € 100.000

Vrachtwagenheffing

De invoering van de vrachtwagenheffing in Nederland wordt halverwege 2026 verwacht. Net als in omliggende landen zullen vrachtwagenbezitters dan per gereden kilometer moeten betalen, zowel op snelwegen als op geselecteerde provinciale en gemeentelijke hoofdwegen. Voor emissievrije vrachtwagens geldt een aanzienlijk gereduceerd tarief. De heffingsopbrengst ondersteunt duurzame innovaties; 10 miljoen euro gaat naar SWIM om de CO₂-uitstoot in het goederenvervoer te verlagen.