Spring naar inhoud

Subsidie - Samenwerking in de Logistieke Keten (SiLK)

Nieuwe subsidie voor lagere transportkosten en CO2-reductie

Ondernemers in de transport- en logistieke sector krijgen vanaf 4 november 2025 de kans om te profiteren van een nieuwe subsidie. 

De subsidieregeling Samenwerking in de Logistieke Keten (SiLK), uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), stimuleert bedrijven om slimmer samen te werken aan een duurzamere én kostenefficiëntere toekomst. Door slimme planning, route-optimalisatie en ladingbundeling kunnen bedrijven direct besparen, zich voorbereiden op de vrachtwagenheffing en tegelijk bijdragen aan de klimaatdoelstellingen.

Voor wie is de SiLK-subsidie bedoeld?

De regeling richt zich op de gehele logistieke keten. Bedrijven kunnen alleen een aanvraag doen als zij samenwerken in een verband van minimaal drie ondernemingen. Daarbij moet er altijd één partij actief zijn in de transport- of logistieke sector, zoals:

  • Transportbedrijven met een eigen wagenpark
  • Verladers en vervoerders
  • Ondernemingen die gebruikmaken van externe transportdiensten
  • Het samenwerkingsverband moet aantoonbaar bijdragen aan het structureel verminderen van onnodige of lege kilometers

Hoe kunnen bedrijven besparen?

Deelnemende ondernemingen zijn vrij om zelf te bepalen welke activiteiten ze inzetten om efficiënter te werken. Voorbeelden zijn:

  • Slim samenwerken in planning, materieel en distributie
  • Lege en dubbele ritten voorkomen door transportplanning af te stemmen
  • Routes en netwerken efficiënter inrichten
  • Kortere afstanden realiseren via slimme keuze van distributie- en overslaglocaties

Hoeveel subsidie krijg ik?

Ondernemers kunnen tot 75% van de projectkosten vergoed krijgen, tussen €25.000 en €100.000. Voorwaarde is een besparing van minimaal 15.000 kilometer. Maximaal 50% van de subsidie mag worden besteed aan externe inhuur. 

Waarom deze subsidie aanvragen? Bespaar vóór de vrachtwagenheffing in 2026.

De vrachtwagenheffing, die in Nederland naar verwachting medio 2026 wordt ingevoerd, speelt een grote rol. Vanaf dat moment betalen eigenaren van vrachtwagens (N2 en N3, >3,5 ton) per gereden kilometer op snelwegen en geselecteerde provinciale en lokale wegen. Emissievrije vrachtwagens profiteren hierbij van een aanzienlijk lager tarief.

Een groot voordeel van efficiënter rijden is dat bedrijven straks minder kosten kwijt zijn aan de vrachtwagenheffing, want:

  • Besparen op kilometers die je niet rijdt

    Geen belasting over niet-gereden kilometers.

  • Korting voor emissievrije vrachtwagens

    Met een emissievrije DAF-truck, zoals de Efficiency Champion of een elektrische truck, kom je in aanmerking voor VECTO Klasse 3 in de tol- en kilometerheffing vanaf juni 2026. Zo betaal je aanzienlijk minder heffingen en verklein je je CO2-footprint.

  • Subsidies door vrachtwagenheffing

    Een deel van de opbrengsten van de VWH vloeit terug naar subsidies zoals SiLK, waarmee verduurzaming en efficiëntie in de sector verder worden gestimuleerd.