Spring naar inhoud

PACCAR boekt sterke resultaten in 2024

Solide jaarcijfers voor 2024

PACCAR noteerde in het vierde kwartaal van 2024 een omzet van $7,91 miljard, tegenover $9,08 miljard in dezelfde periode van 2023. De nettowinst bedroeg $872,0 miljoen, vergeleken met $1,42 miljard een jaar eerder. Over het volledige jaar 2024 realiseerde het bedrijf een omzet van $33,66 miljard, tegenover $35,13 miljard in 2023. De jaarwinst kwam uit op $4,16 miljard, vergeleken met $4,60 miljard in 2023, waarin een eenmalige last van $446,4 miljoen na belastingen was opgenomen in verband met civiele rechtszaken in Europa.

Harrie Schippers, president en chief financial officer, verklaarde: "PACCAR's financiële resultaten in 2024 waren de op één na beste in de geschiedenis van het bedrijf.”

PACCAR’s resultaten weerspiegelen de verhoogde winstgevendheid

“PACCAR rapporteerde over 2024 een sterke jaaromzet en nettowinst”, zegt CEO Preston Feight, chief executive officer. “PACCAR’s resultaten weerspiegelen de verhoogde winstgevendheid van de nieuwste generatie DAF-, Peterbilt- en Kenworth-trucks, een recordomzet en -winst van PACCAR Parts en goede prestaties op het gebied van financiële dienstverlening. Ik ben erg trots op onze medewerkers en dealers die geweldige trucks en transportoplossingen hebben geleverd aan onze klanten. PACCAR viert in 2025 dat het 120 jaar geleden werd opgericht door William Pigott.”

PACCAR Parts behaalt record jaaromzet en record winsten

PACCAR Parts heeft in 2024 een recordjaar neergezet met een omzet van $6,67 miljard, een stijging van 4% ten opzichte van 2023. De jaarwinst vóór belasting kwam uit op $1,71 miljard, net boven het vorige record van $1,70 miljard. In het vierde kwartaal bedroeg de omzet $1,67 miljard, tegenover $1,61 miljard in dezelfde periode van 2023.

Vice-president Bryan Sitko benadrukt de sterke winstgevendheid van PACCAR Parts, ondersteund door een groeiend aantal ‘connected’ voertuigen en investeringen in onderdelendistributiecentra (PDC’s), Fleet Services en Managed Dealer Inventory-programma’s. PACCAR’s PDC-netwerk ondersteunt wereldwijd meer dan 2.000 verkoop- en servicelocaties en 350 TRP-shops.

In november 2024 opende PACCAR een nieuw distributiecentrum in Massbach, Duitsland, van ruim 22.000 m². Dit centrum versterkt DAF’s aanwezigheid in de grootste truckmarkt van Europa door een efficiëntere levering van onderdelen aan dealers en klanten.

PACCAR Financial Services boekt solide jaarresultaten

PACCAR Financial Services (PFS) realiseerde in 2024 een omzet van $2,10 miljard, een stijging ten opzichte van $1,81 miljard in 2023. De winst vóór belasting kwam uit op $435,6 miljoen, lager dan de $540,3 miljoen in het voorgaande jaar. In het vierde kwartaal bedroeg de winst vóór belasting $104,0 miljoen, vergeleken met $113,0 miljoen in 2023, terwijl de kwartaalomzet steeg naar $544,3 miljoen.

Vice-president Todd Hubbard schrijft de solide prestaties toe aan de sterke kwaliteit van de portefeuille. PFS beheert 237.000 trucks en trailers met een totale waarde van $22,41 miljard. Dit omvat PacLease, een full-service truckleaseonderneming in Noord-Amerika en Europa, met een vloot van circa 41.000 voertuigen.

Wereldwijd sterk marktaandeel

Kenworth en Peterbilt realiseerden in 2024 een marktaandeel van 30,7% binnen het segment van zware trucks in de Verenigde Staten en Canada. De totale markt voor zware trucks in deze regio bedroeg vorig jaar 268.000 voertuigen. Voor 2025 wordt een marktvolume verwacht tussen de 250.000 en 280.000 trucks. “Uitgaven voor infrastructuur zorgen voor een constante vraag naar de toonaangevende voertuigen voor specifieke toepassingen van Kenworth en Peterbilt”, aldus Laura Bloch, senior vice president van PACCAR. “Het LTL-segment (‘less-than-truckload’) presteert ook goed.”

Kevin Baney, executive vice president van PACCAR: “Kenworth-, Peterbilt- en DAF-trucks leveren onze klanten eersteklas kwaliteit, toonaangevende brandstofefficiëntie en lage bedrijfskosten. PACCAR investeert in de volgende generatie diesel- en alternatieve aandrijflijnen én in aftermarket-transportoplossingen waarmee klanten hun operationele en milieudoelstellingen kunnen bereiken.”

Harald Seidel, president-directeur van DAF, stelde: “Klanten waarderen het toonaangevend lage brandstofverbruik en het chauffeurscomfort van de nieuwe generatie DAF trucks. DAFs hebben een concurrentievoordeel op de Europese truckmarkt vanwege hun innovatief, aerodynamisch ontwerp en het ruime, luxe cabine-interieur.” In Europa werden in 2024 316.000 zware voertuigen geregistreerd. Geschat wordt dat dit aantal in 2025 uitkomt tussen de 270.000 en 300.000 trucks.

De Zuid-Amerikaanse markt voor zware trucks bedroeg in 2024 119.000 voertuigen. Geschat wordt dat dit aantal in 2025 uitkomt tussen de 115.000 en 125.000 voertuigen. “De hoogwaardige heavy-duty trucks van Kenworth en DAF leveren de levensduur en betrouwbaarheid die nodig zijn voor de uitdagende werkomgevingen in Zuid-Amerika”, aldus Mike Dozier, executive vice president van PACCAR.

Investeringen in producten, technologieën en faciliteiten

PACCAR’s sterke winstgevendheid en solide financiële positie hebben geleid tot $8,6 miljard aan investeringen in modernisering en innovatie in de afgelopen tien jaar. In 2024 werd $796 miljoen besteed aan kapitaalprojecten en $453 miljoen aan R&D. Voor 2025 verwacht het bedrijf $700–800 miljoen te investeren in kapitaalprojecten en $460–500 miljoen in R&D.

“PACCAR investeert in haar truckfabrieken, waaronder uitbreidingen bij Kenworth Chillicothe, Ohio, PACCAR Mexico en DAF’s elektrische truckassemblagefabriek in Eindhoven. Investeringen in PACCAR's wereldwijde motorenactiviteiten omvatten extra productie- en revisiecapaciteit,” zei John Rich, senior vice-president en chief technology officer van PACCAR. “Naast de kapitaal- en R&D-investeringen verwacht de onderneming een totaal projectbedrag van $600-$900 miljoen te investeren in zijn batterij joint venture Amplify Cell Technologies.”