Spring naar inhoud

Nieuwe DAF Trucks rijden nu ook op 100% biodiesel (B100)

Belangrijke uitbreiding voor transporteurs die inzetten op duurzaamheid

De Nieuwe Generatie DAF XF, XG en XG+ is nu leverbaar met een speciaal geoptimaliseerde PACCAR MX-13-motor, geschikt voor 100% duurzame B100 biodiesel. Deze krachtige en efficiënte motor is beschikbaar voor zowel trekkers als bakwagens, en biedt transporteurs een directe en betrouwbare stap richting CO₂-reductie zonder in te leveren op prestaties.

Reductie CO2-uitstoot ‘well-to-wheel’ tot 90%

B100 biodiesel, ook wel bekend als FAME(Fatty Acid Methyl Esters) of RME (Rapeseed Methyl Esters) biodiesel, is een brandstof die volledig geproduceerd wordt uit hernieuwbare, plantaardige oliën en vetten. Ten opzichte van fossiele diesel, reduceert B100 de CO2-uitstoot ‘well-to-wheel’ met tot 90%. Het is daarmee vergelijkbaar met HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

Voor een zo laag mogelijke CO2-uitstoot, wordt de voor B100-geschikte MX-13 (355 kW/480 pk) voorzien van speciaal ontwikkelde software die rekening houdt met onder meer de lagere calorische waarde van de biodiesel.

Met de introductie van de MX-13-motor voor biodiesel, bieden we transporteurs die inzetten op duurzaam transport een extra alternatief. Alle DAF trucks met een verbrandingsmotor zijn al geschikt voor HVO maar in sommige regio’s is B100 beter verkrijgbaar. Met de B100-oplossing bieden we vervoerders nu – naast HVO en onze elektrische aandrijflijnen – nog een alternatief om hun ecologische voetafdruk te reduceren, zonder concessies te doen aan de betrouwbaarheid van het voertuig.