Spring naar inhoud

NGD trucks geschikt voor 100% HVO biobrandstof

Hydrotreated Vegetable Oil tot 90% minder CO₂-uitstoot

Naast de introductie van een complete serie volledig elektrische vrachtwagens en de ontwikkeling van waterstoftechnologie, bereidt DAF haar verbrandingsmotoren voor op nieuwe generaties brandstoffen om de CO₂-uitstoot van trucks te verlagen. HVO – ‘Hydrotreated Vegetable Oil’ – is een biobrandstof van de laatste generatie, waarmee de CO₂-emissies met maar liefst 90% gereduceerd kunnen worden en die nu al in de Nieuwe Generatie DAF trucks toegepast kan worden.’ 

Complete range Nieuwe Generatie DAF geschikt voor 100% HVO

Alle DAF-trucks van de Nieuwste Generatie zijn geschikt voor toepassing van 100% HVO. Dat betreft de populaire LF-serie voor distributievervoer, de veelzijdige XD (‘International Truck of the Year 2023’) voor distributie en specifieke toepassingen en de topmodellen XF, XG en XG+ (‘International Trucks of the Year 2022’) voor zwaar transport en vervoer over de lange afstand.

Wat is HVO nou precies?

Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) wordt gemaakt van afvalstoffen en vetten uit de voedingsindustrie. Daarmee is het op dit moment de meest duurzame brandstof voor dieselvoertuigen op de markt, met tot maar liefst 90% minder uitstoot van CO₂ (‘Well to wheel’), in vergelijking met reguliere diesel. In tegenstelling tot eerdere generaties biobrandstoffen, heeft HVO geen invloed op de voedselproductie.

Naast de voordelen voor onze leefomgeving, is een belangrijk pluspunt van HVO dat het zonder enige aanpassing aan de voertuigen in de nieuwste generatie DAF trucks gebruikt kan worden. En dat met behoud van de uitstekende prestaties van de voertuigen, alsook de service-intervallen tot maar liefst 200.000 kilometer voor het vervoer over de lange afstand.

HVO stelt ons nu al in staat een enorme vooruitgang te boeken in de vermindering van de CO₂-uitstoot en – nog belangrijker – ‘well-to-wheel’. Het is zaak de focus te verruimen naar de totale keten: van energiebron tot aan dat wat er uit de uitlaat komt, in plaats van alleen te focussen op ‘tank-to-wheel’.