Spring naar inhoud

Ben jij klaar voor de vrachtwagenheffing in 2026?

De start staat gepland op 1 juli 2026

Vanaf 1 juli 2026 voert Nederland een nieuwe vrachtwagenheffing in. Dit besluit werd afgelopen maandag genomen door demissionair minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat. Hiermee sluit Nederland zich aan bij andere Europese landen waar vrachtwagens betalen per gereden kilometer. 

Tegelijkertijd verdwijnt het Eurovignet uit Nederland en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens aanzienlijk verlaagd of zelfs afgeschaft. 

Wat houdt de vrachtwagenheffing in?

De vrachtwagenheffing geldt voor voertuigen met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kilo. Het maakt hierbij niet uit of de vrachtwagen een Nederlands of buitenlands kenteken heeft. De heffing is van toepassing op alle snelwegen, diverse N-wegen en bepaalde lokale wegen in stedelijke gebieden.

De kosten per kilometer zijn afhankelijk van het type vrachtwagen en de uitstootklasse. Hoe milieuvriendelijker het voertuig, hoe lager het tarief. De Nieuwe Generatie DAF trucks verbruiken gemiddeld 10% minder brandstof dan hun voorgangers – en sinds eind 2024 is daar nog eens 3% extra efficiëntie bijgekomen. Met name de elektrische DAF trucks en de Efficiency Champions behoren tot de meest brandstofzuinige modellen, wat je een aanzienlijk voordeel oplevert bij de nieuwe heffingen.

Om gebruik te maken van de wegen waarop de heffing geldt, moeten vrachtwagens uitgerust zijn met werkende boordapparatuur. Deze wordt geleverd via een zogenaamde toldienstaanbieder, waarmee een contract moet worden afgesloten. Deze aanbieder berekent de gereden kilometers, stuurt de factuur naar de eigenaar van het voertuig en draagt het bedrag af aan de overheid. Meer informatie over geschikte aanbieders wordt later dit jaar bekendgemaakt.

Tarieven per kilometer

De tarieven zijn vastgesteld op basis van het prijspeil van 2025 en zullen in 2026 nog worden aangepast met een inflatiecorrectie. Enkele voorbeelden van de kilometerheffing:

  • Euro 6 diesel, 16 ton: €0,151 per km

  • Elektrisch, 16 ton: €0,032 per km

  • Euro 6 diesel, >32 ton: €0,195 per km

  • Elektrisch, >32 ton: €0,036 per km

Een volledig overzicht is beschikbaar op de officiële website: www.vrachtwagenheffing.nl.

Wat verandert er aan de motorrijtuigenbelasting?

Met de introductie van de vrachtwagenheffing wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12 ton afgeschaft. Voor zwaardere voertuigen (>12 ton) daalt deze belasting naar het Europese minimumtarief. De tarieven worden voortaan per kwartaal gepubliceerd en jaarlijks aangepast aan de inflatie.

Stap richting duurzaam wegtransport

De invoering van deze heffing is niet alleen bedoeld om wegengebruik eerlijker te beprijzen, maar ook om verduurzaming te stimuleren. Een aanzienlijk deel van de opbrengsten wordt namelijk ingezet voor subsidies (zoals de AanZET-subsidie) ter ondersteuning van innovatie en verduurzaming in de transportsector. Denk aan financiële ondersteuning voor elektrische vrachtwagens en bijbehorende laadinfrastructuur.